Vielse

Dato og tidspunkt aftales i god tid med kordegnen. Normalt foretages vielsen af den af sognets præster, der har den følgende søndags gudstjeneste. Vielserne ligger hos os som hovedregel lørdage i tidsrummet mellem 10 og 16.

Før brylluppet udfylder brudeparret en ”ægteskabserklæring” som kan hentes på borger.dk. Når kommunen har konstateret at ægteskabsbetingelserne er opfyldt, udsteder kommunen er prøvelsesattest. Prøvelsesattesten må ikke være mere end fire måneder gammel, når brylluppet holdes. Prøvelsesattesten skal afleveres på kirkekontoret senest 14 dage før brylluppet sammen med navne og adresse på to vidner til brylluppet som brudeparret vælger.

Hvis man som brudepar ønsker navneændring på bryllupsdagen sker det via borger.dk.

Der aftales et møde med præsten der skal forestå vielsen. På det møde skal I bl.a. aftale salmerne ved vielsen og gennemgå ritualet. Vi synger efter Den Danske Salmebog dendanskesalmebogonline.dk eller tillæg hertil. Vielsesritualet kan findes bag i Den Danske Salmebog eller her på folkekirkens hjemmeside folkekirken.dk. Her finder du også vielsesritualet for par af samme køn.