Dåb

Dåb foretages her i sognet normalt ved søndagens gudstjeneste kl. 10.30 eller ved en særlig dåbsgudstjeneste den anden lørdag i måneden kl. 10.30 (enkelte måneder undtaget) Aftale om dato træffes i god tid med kordegnen. Vi plejer hos os at døbe op til 3 børn ved samme gudstjeneste. Dåben er placeret i begyndelsen af gudstjenesten, som varer ca. 5 kvarter. Anden søndag i måneden (søndagen efter dåbsgudstjenesten) er der ikke mulighed for dåb.

Så snart forældrene har bestemt sig for barnets navn og har valgt, hvem der skal bære barnet samt gjort aftale med fadderne, skal oplysningerne herom sendes til kordegnen. Forældrene skal vælge 2 til 5 faddere, og fadderne skal selv være døbt. Kordegnen beder om at få både navne og adresser på fadderne tilsendt. Dåbsritualet kan findes bag i Den Danske Salmebog – ligesom at det er muligt at læse mere om dåb her på folkekirkens hjemmeside folkekirken.dk.

Fremstilling

Er barnet blevet døbt hjemme eller på sygehuset, kan det senere ”fremstilles” ved en almindelig gudstjeneste i kirken. Fremstillingen foregår som en dåb, bortset fra at man ikke døber barnet igen. Man fremviser det i menigheden som værende døbt. Ritualet kan findes bag i Den Danske Salmebog. Du kan læse mere om nøddåb og efterfølgende fremstilling her på folkekirkens hjemmeside folkekirken.dk.

Dåbsfolder

Gentofte provsti har udgivet en folder om dåb. Se folderen her.